Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Jeleniej Górze ogłasza przetarg nieograniczony na usługę polegającą na przeprowadzeniu kursów i szkoleń podnoszących kompetencje zawodowe dla beneficjentów ostatecznych projektu systemowego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jeleniej Górze pod nazwą „POSTAW NA SIEBIE”, w okresie od września 2014 do 12 czerwca 2015 r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Umowa dotycząca danych osobowych
Wyjaśnienie do SIWZ
w § 4 tiret 3:
jest "zadania od 9 do 22 zostaną zrealizowane w teminie od września 2014r. do 12 czerwca 2015r."
powinno być "zadania od 19 do 22 zostaną zrealizowane w teminie od września 2014r. do 12 czerwca 2015r."
Odpowiedzi na pytania:
1. W związku z obowiązkiem załączenia do oferty harmonogramów szkoleń i kursów zawodowych chcieliśmy zapytać w jakich godzinach powinny odbywać się oraz ile minimalnie godzin dziennie trwać kursy w których uczestniczą osoby uczące się lub pracujące.
odp.: max. 4 godziny dziennie bez określenia minimum
2. W związku z zapisem w SIWZ "posiadają udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń zawodowych dla beneficjentów będących klientami OPS, PUP lub OHP dla minimum 200 osób, o wartości w jednym roku kalendarzowym"
prosimy o wyjaśnienie czy chodzi o okres czasu np. 01.01.2013 - 31.12.2013 ,czy zapis ten jest rozumiany jako np. 17.09.2013 - 17.09.2014.
odp.: dotyczy roku kalendarzowego np. 2013
3.Dotyczy zadania nr 17
pytanie:" Czy należy rozumieć, że każda z 6 osób ma zrealizować po 3 kursy spawania: metoda MIG, metoda MAG, metoda TIG? Czy mają to być kursy I stopnia?"
odpowiedź: 6 uczestników na łącznie 12 kursów tj. 2 kursy na 1 uczestnika. Wskazane uśrednienie ceny jednego kursu.
4. Zgodnie z informacją zawartą w § 3 pkt 12 SIWZ
Szkolenia i kursy powinny zakończyć się wystawieniem zaświadczenia zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2014 r. poz.622). Zaświadczenie otrzymują jedynie uczestnicy, którzy zrealizowali min. 80% obecności podczas danego kursu/szkolenia.
W związku z powyższym, Wykonawca zwraca się z wnioskiem o zmianę powyższego zapisu, gdyż narusza on art. 7 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), tj. Zasady uczciwej konkurencji.
Niektóre kursy wchodzące w skład przedmiotu zamówienia, m.in. Prawo jazdy kat. B, C, obsługa wózka jezdniowego z napędem silnikowym i egzaminem UDT, operator koparko-ładowarki, kwalifikacja wstępna przyśpieszona na przewóz osób są regulowane odrębnymi przepisami, które nie nakładają na wykonawcę w. wym. usług obowiązku wydania zaświadczenia zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 622). Utrzymanie zapisu w obecnej postaci znacząco ogranicza krąg podmiotów, które mogą starać się o udzielenie zamówienia publicznego. Dodatkowo dokument ten w przypadku kursów regulowanych odrębnymi przepisami jest zbędny i nie rodzi żadnych korzyści dla uczestników szkoleń, gdyż tylko dokumenty potwierdzające ukończenie szkolenia, wydane na podstawie odrębnych przepisów, nadają odpowiednie uprawnienia i potwierdzają uzyskanie niezbędnych kwalifikacji.
W związku z powyższym Wykonawca wnosi o zmianę w. wym. zapisu tak, aby wymóg wydania zaświadczeń zgodnych z Rozporządzeniem MEN z dnia 11 stycznia 2012 r. dotyczył jedynie kursów, które nie są regulowane odrębnymi przepisami.
Odp. Zamawiającego:
W logicznym rozumieniu przytoczonego zapisu SIWZ dotyczy on jedynie kursów, które nie są regulowane odrębnymi przepisami.
5. Zgodnie z informacją zawartą w § 3 ust. 2 SIWZ
Beneficjentami ostatecznymi są klienci Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jeleniej Górze, osoby zatrudnione, bezrobotne i nieaktywne zawodowo, mające trudności z integracją społeczną i zawodową, młodzież w wieku 15 - 25 lat pochodząca ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym, wychowankowie pieczy zastępczej, osoby niepełnosprawne, w tym ruchowo, oraz osoby z problemami w sprawach opiekuńczo-wychowawczymi.
W związku z powyższym Wykonawca zwraca się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
˗ jaki dokładnie stopień niepełnosprawności posiadają uczestnicy szkoleń będących przedmiotem zamówienia?
˗ ile spośród nich jest niepełnosprawnych ruchowo?
˗ na jakie dokładnie kursy będą uczęszczać osoby niepełnosprawne, w tym ruchowo? Informacja jest niezwykle istotna z uwagi na dopasowanie pomieszczeń pozbawionych wszelkich barier architektonicznych do realizacji konkretnych szkoleń,
˗ czy pomieszczenia, którymi dysponuje Zamawiający, tj. jednym pomieszczeniem do zajęć indywidualnych i jedną salą do zajęć grupowych, SA pozbawione wszelkich barier architektonicznych?
Odp. Zamawiającego:
W związku z tym, iż możliwa jest rotacja uczestników na poszczególnych kursach oraz dodatkowa rekrutacja nowych uczestników, nie jest możliwe określenie dokładnej liczby osób niepełnosprawnych oraz stopnia ich niepełnosprawności. Wobec tego wszystkie pomieszczenia winny być pozbawione barier architektonicznych.
Pomieszczenia Zamawiającego są pozbawione barier architektonicznych. Ponadto istnieje możliwość uczestnictwa osób niepełnosprawnych we wszystkich kursach wymienionych w SIWZ.
6. Czy pomieszczenia, którymi dysponuje Zamawiający, będą dostępne dla Wykonawcy przez cały okres realizacji projektu w dni robocze tygodnia, tj. od poniedziałku do piątku, w godz. między 8:00-20:00 a w szczególnych przypadkach, po uzgodnieniu z zamawiającym i uczestnikiem, także w pozostałe dni tygodnia?
Odp. Zamawiającego:
Pomieszczenia Zamawiającego dostępne są tylko od poniedziałku do piątku, w dni robocze, w przedziale czasowym od 8:00 do 18:00, maksymalnie 6 godzin dziennie – po ustaleniu z Zamawiającym.
7. Ile osób pomieścić może sala do zajęć grupowych, którą dysponuje Zamawiający
Odp. Zamawiającego:
Sala do zajęć grupowych może pomieścić 20 osób.
8. Zgodnie z informacja zawartą w § 3 SIWZ, uczestnikami szkoleń będą także osoby pracujące oraz uczące się w systemie dziennym. W związku z powyższym Wykonawca zwraca się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
˗ w jakich dokładnie godzinach pracują osoby, które będą uczestnikami szkoleń? Informacja jest niezwykle istotna z uwagi na narzucony prze Zamawiającego obowiązek przygotowania ramowego harmonogramu kursów i szkoleń zawodowych oraz rzetelnego sporządzenia kosztorysu zamówienia,
˗ w jakich dokładnie godzinach uczą się osoby w systemie dziennym, które będą uczestnikami szkoleń? Informacja jest niezwykle istotna z uwagi na narzucony przez Zamawiającego obowiązek przygotowania ramowego harmonogramu kursów i szkoleń zawodowych oraz rzetelnego sporządzenia kosztorysu zamówienia.
9. Wykonawca zwraca się o wyjaśnienie zasadności żądania przez Zamawiającego obowiązku przedłożenia ramowego harmonogramu kursów i szkoleń zawodowych na etapie oferty (§ 6, pkt 2 ppkt 14 SIWZ). To Zamawiający jest jednostką, która przeprowadziła rekrutacje uczestników szkoleń i to on posiada pełne informacje o dyspozycyjności uczestników. Obowiązek przedstawienia takiego dokumentu na etapie badania i oceny ofert, w ocenie Wykonawcy, jest bezcelowe. W związku z tym wnosimy o wykreślenie obowiązku przedstawienia na tym etapie w. wym. dokumentu.
10. Czy uczestnicy mają możliwość wzięcia udziału w więcej niż jednym kursie/szkoleniu? Wykonawca ma na myśli sytuację, gdy ta sama osoba odbywa kilka szkoleń będących przedmiotem zamówienia i terminy tych szkoleń mogą pokrywać się w czasie. Jeśli odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, Zwracamy się z wnioskiem o przekazanie informacji, jakie dokładnie osoby wybrały więcej niż jeden kurs/szkolenie. Informacja jest niezwykle istotna z uwagi na narzucony prze Zamawiającego obowiązek przygotowania ramowego harmonogramu kursów i szkoleń zawodowych oraz rzetelnego sporządzenia kosztorysu zamówienia.
Odp. Zamawiającego:
Informujemy, że przez ramowy harmonogram należy rozumieć ramowe określenie liczby dni i godzin dziennie przewidzianych na dany kurs oraz wstępne określenie terminu rozpoczęcia i zakończenia kursów. W związku z powyższym nie jest istotne dokładne przedstawienie w jakich godzinach pracują czy uczą się osoby, ani które osoby będą uczestniczyły w więcej niż jednym kursie.
Zamawiający dopuszcza możliwość uczestnictwa beneficjentów ostatecznych w więcej niż jednym kursie. Sytuacje takie będą uzgadniane każdorazowo z Wykonawcą podczas sporządzania szczegółowych harmonogramów.
Odpowiednie zestawienia mają tak też wyjaśnienie na pytanie 2.
Żądanie szczegółowego harmonogramu byłoby przedwczesne i zamawiający tego nie oczekuje. Zamawiający chce mieć pewność, że rozpoczęty w ciągu 5 dni od podpisania umowy kurs nie zostanie zakończony po 1 miesiącu.
11. Zamawiający w § 5 SIWZ, pkt 2określił warunki udziału w postępowaniu w zakresie posiadania przez wykonawców wiedzy i doświadczenia niezbędnego do wykonania przedmiotu zamówienia, tj.: posiadają udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń zawodowych dla beneficjentów będących klientami OPS, PUP lub OHP dla minimum 200 osób, o wartości w jednym roku kalendarzowym powyżej 400.00,00 zł. brutto min. z zakresu tematów wyszczególnionych w zadaniach niniejszego zamówienia. dokumentem niezbędnym do potwierdzenia spełniania warunków udziału w zamówieniu jest przedstawienie wypełnionego załącznika „Wykaz wykonanych usług szkoleniowych”.
W związku z powyższym Wykonawca zwraca się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
˗ co Zamawiający rozumie pod pojęciem „rok kalendarzowy”? Czy jest to okres od stycznia do grudnia? Jeśli tak, to dlaczego Wykonawca, który zrealizował szkolenia zawodowe dla beneficjentów będących klientami OPS, PUP lub OHP dla minimum 200 osób, o wartości powyżej 400.000,00 zł. brutto min. z zakresu tematów wyszczególnionych w zadaniach niniejszego zamówienia w okresie od marca do marca jest gorszy od Wykonawcy, który zrealizował szkolenia od stycznia do grudnia?
˗ czy tak określony warunek udziału w postępowaniu nie jest naruszeniem uczciwej konkurencji oraz art. 22 ust. 4 Pzp? Przedmiot zamówienia ma zostać zrealizowany od września 2014 do (maksymalnie) 12 czerwca 2015, a więc w ciągu 9 miesięcy. Dlatego też, zdaniem Wykonawcy, warunek jest niewspółwymierny do usługi będącej przedmiotem niniejszego zamówienia. Warunek winien być określony w sposób, który pozwoli na ocenę doświadczenia w realizacji podobnych zamówień na usługi takie jak przykładowo usługi porządkowe czy ochroniarskie.
Odp. Zamawiającego:
Użycie sformułowania „rok kalendarzowy” miało w istocie uściślać przedział czasowy, w jakim oczekiwane szkolenie miało być przeprowadzone. Zamawiający wyjaśnia, że chodziło o „okres 12 miesięcy” niezależnie od tego, jakim miesiącu roku następuje rozpoczęcie. Chodzi tu o ocenę doświadczenia ze względu na tematykę, wartość zamówienia i sprawność organizacyjną w przeprowadzeniu szkoleń w określonych przedziałach czasowych.